Elke auto heeft een distributieriem, distributieketting of distributietandwielen.
De distributie is een cruciaal onderdeel in de motor van een auto. De distributie drijft onderdelen aan in de motor die in een mum van tijd ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Onderstaand de verschillen in onderhoud:
- Een distributieketting hoeft nagenoeg niet vervangen te worden. Deze kan alleen wat opgerekt worden, waardoor er mogelijk een probleem kan ontstaan. In basis in een distributieketting 'all life';
- Distributietandwielen hoeven ook nagenoeg niet vervangen te worden. Ze kunnen wel kapot draaien door te weinig smering, oververhitting, slijtage of vervuiling in de motor. In basis zijn distributietandwielen ook 'all life';
- Een distributieriem is echter een ander verhaal. Dit is een soort band met tandjes/ribbels erop. Een distributieriem moet na een x aantal duizend km preventief vervangen worden. Dit varieert per merk en type en staat aangegeven in het onderhoudsboekje.
Op de rechterfoto is een distributieriem te zien waarbij een aantal ‘tandjes’ missen. Hierdoor is kans groot dat de motor schade op loopt. Daarom is het op tijd vervangen van een distributieriem erg belangrijk.